wtorek, 25 marca 2014

Zdrowy początek dnia, czyli musli z sokiem pomarańczowym (12 miesiąc)

Prawdopodobnie musli wymyślił dr Bicher-Binner, szwajcarski uczony, który zrewolucjonizował sposób odżywania się rodaków a potem reszty świata. Był pionierem nauk o zdrowym odżywianiu, który zalecał swoim pacjentom regularne spożywanie płatków owsianych z owocami. Czy wiecie, że jeszcze na przełomie XIX i XX wieku uważano że jedzenie świeżych owoców jest szkodliwe dla zdrowia?! Owoce najczęściej gotowano albo duszono i podawano jako dodatek do deserów i ciast lub przerabiano na alkohol. Teraz musli stało się tradycyjnym narodowym śniadaniem szwajcarskim.

Musli to mieszanka płatków zbożowych z owocami świeżymi i/lub suszonymi, orzechami, mlekiem lub jogurtem. Możemy wprowadzić je do diety dziecka już około 12 miesiąca. Jest to szybkie, zdrowe i sycące śniadanie dla całej rodziny, które może zastąpić bardzo popularne płatki kukurydziane na mleku (zawierają dużo cukru i soli).

Jest wiele gotowych mieszanek musli na rynku. Ja najbardziej lubię dostępne w Lidlu 1 kg, kosztuje około 8 zł.

Składniki (cytuję): płatki owsiane (31%), płatki pszenne (31%), rodzynki, kawałki chipsów bananowych (banany, olej kokosowy, cukier, miód, aromat naturalny), płatki kukurydziane (kukurydza, cukier, sól, słód jęczmienny, emulgator: lecytyna sojowa), siemię lniane, pestki słonecznika, orzechy ziemne (połówki), orzechy laskowe (siekane), kawałki suszonych daktyli, kawałki suszonych jabłek, kawałki suszony moreli, kawałki suszonych fig, kawałki suszonych śliwek, kawałek suszonych gruszek, kawałki suszonych brzoskwiń. Może zawierać śladowe ilości mleka, innych orzechów oraz sezamu.




Taką mieszankę (kupną lub przygotowaną samemu z podanych powyżej składników) wystarczy zalać wrzątkiem lub gorącym mlekiem i pozostawić na około 10 minut żeby płatki zmiekły. Nie trzeba gotować. Jeżeli danie wydaje się wam za mało słodkie można dodać łyżeczkę miodu lub cukru.

Sok pomarańczowy:
1 dojrzałą pomarańczę obieramy i kroimy na mniejsze cząstki. Wrzucamy do kielicha miksera, dolewamy wody i miksujemy około pół minuty.

W takim soku znajdziemy mnóstwo witaminy C. Jeden owoc pokrywa dzienne zapotrzebowanie na tę witaminę. W błonkach oddzielających cząstki znajdują się cenne pektyny (obniżają cholesterol we krwi) i przeciwutleniacze. Dlatego nie warto ich marnować. Witamina C jest szczególnie pomocna jesienią i zimą gdy wokół wszyscy kichają i musimy wzmocnić siły obronne organizmu przed chorobami. Witamina C pomaga też w walce ze starzeniem, poprzez wpływ na wytwarzanie kolagenu (przeciwutleniacz, który niszczy wolne rodniki i wzmacnia skórę). Pomarańcze zawierają też wit. z grupy B.